Фізика 9 клас

Конспект уроку для 9 класу з використанням ІКТ 
"Паралельне зєднання провідників"
Тема уроку: Паралельне з'єднання провідників
Тип уроку: вивчення та первинне закріплення нових знань і способів діяльності
Мета уроку: організувати діяльність сприйняття, осмислення і первинного запам'ятовування нових знань і способів діяльності за темою: «Паралельне з'єднання провідників».
Завдання уроку:
- забезпечити ознайомлення учнів з паралельним з'єднанням провідників і закономірностями, які існують у колі з паралельним з'єднанням провідників;
- створити умови для виховання мотивів навчання, позитивного ставлення до знань, дисциплінованості;
- забезпечити формування вмінь виділяти головне, складати план, вести конспекти, спостерігати, розвивати вміння частково - пошукової діяльності, висування гіпотези і її рішення.
Обладнання:
Демонстрація 1: джерело струму, ключ, три лампочки, амперметр.
Демонстрація 2: джерело струму, ключ, три лампочки, вольтметр.
Хід уроку:
1. Організаційний етап.
Вітання, фіксація відсутніх, перевірка підготовленості учнів до навчального заняття, розкриття цілей уроку та плану його проведення.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
Питання:
Ø При якому з'єднані провідників кінець одного провідника з'єднується з початком другого?
Ø Схема якого з'єднання резисторів показана на малюнку?
Ø Чому дорівнює сила струму в послідовно з'єднаних споживачах?
Ø Чому дорівнює напруга на всій ділянці кола при послідовному з'єднанні?
Ø Чому дорівнює загальний опір кола при послідовному з'єднанні?
Ø Визначте загальний опір кола
Ø Чому дорівнює сила струму в першому резисторі?
3. Демонстрація дослідів, як постановка проблеми.
Демонструємо за допомогою новорічної гірлянди недоліки послідовного з’єднання. Під час роботи гірлянди викручуємо одну з лампочок, решта також перестає світитися. Чому?
Складаємо коло з трьох послідовно з’єднаних лампочок, ключа, джерела живлення. Після замикання ключа лампочки не світяться. Використовуючи ті ж самі елементи кола, збираємо коло з паралельним з’єднанням. Після замикання ключа лампочки світяться. Чому?
Дану проблему пов’язуємо з різним з’єднанням провідників. Ставимо ціль: на основі закону Ома для ділянки кола експериментально визначити закони паралельного з’єднання провідників.
4. Пояснення нового матеріалу.
При послідовному з’єднанні струм проходить через споживачі по черзі, отже при виході з ладу одного з них електричне коло розривається і струму в решти споживачах також не буде.
Як потрібно з'єднати споживачі в приміщенні,  щоб можна  було користуватися кожним приладом окремо?
Сьогодні на уроці ми і з’ясуємо, яким же чином потрібно з’єднати споживачі, щоб можна було ними користуватись окремо.
Паралельним називають таке з'єднання провідників, при якому почала всіх провідників приєднують до однієї точки електричного кола, а їх кінці до іншої.

Схематичне зображення такого з'єднання.
З’ясуємо, що відбуваються з силою струму при паралельному з’єднанні. Закони природи легше зрозуміти, якщо ми знайдемо аналогії у протіканні різних процесів і явищ. Ріка несе своє води до океану, досить часто її русло на два рукави розділяють скелі чи острови. Розподіл водяних потоків у цих рукавах підкоряють тому ж правилу, чим вужчий рукав тим більшій опір воді, тим менше її проходить через ту частину русла. 


Проведемо експерименти і з'ясуємо експериментально, що відбувається зі струмом при такому з’єднанні. А перед цим послухаємо вірш і вставимо пропущені слова.
Зберемо електричне коло,
Щоб засвітилось все навколо.
В нього входять завжди
Джерело, споживач, …..(проводи).
Амперметр безумовно, 
Включимо в коло…. (послідовно).
Збираючи коло ретельно,
Вольтметр підключимо..(паралельно).
Щоб уникнути небезпеки,
Пам'ятаємо правила техніки безпеки.
Демонстрація 1. Зберемо електричне коло для вимірювання сили струму на її різних ділянках.

Питання: Який прилад ми використаємо для вимірювання сили струму?

Використавши дане коло, виміряємо по черзі загальну силу струму, а потім на кожній лампочці.

Висновок:  Сила  струму в нерозгалуженій частині кола дорівнює сумі  сил струмів в окремих паралельно з'єднаних провідниках.
Питання: Який прилад призначений для вимірювання напруги?
Демонстрація 2. Зберемо ланцюг для вимірювання напруги на її різних ділянках.

Висновок: Напруга на кінцях усіх паралельно з'єднаних провідників однакова.
Питання: Як визначити опір, якщо відомі сила струму і напруга?
Виведемо закон опорів.
Ми вже з’ясували, що при паралельному з’єднанні в нерозгалуженій частині кола дорівнює сумі сил струмів в окремих паралельно з'єднаних провідниках.
Користуючись закон Ома, маємо для загального струму і струмів на ділянках:
Підставимо ці вирази в закон струмів:
але з закону напруг вони всі однакові, отже
Висновок: Величина обернена загальному опору кола дорівнює сумі величин обернених опорам окремих ділянок кола.
5. Перевірка розуміння вивченого.


6. Етап закріплення вивченого.
Задача №1 (Усно)
Визначте силу струму на ділянці АВ і на пругу на другому резисторі.
Задача №2
Три однакові опори включені в коло паралельно. Знайдіть загальний опір даної ділянки кола.
При паралельному з'єднанні n однакових споживачів, їх загальний опір R дорівнює:

Задача №3
Дві електричні лампочки включені паралельно під напругу 220В. Визначте загальну силу струму та в кожній лампочці окремо, якщо опір однієї лампи 1000 Ом, а другої 488 Ом.
 7. Домашнє завдання. 
Опрацювати § 18. Підготуватись до лабораторної роботи №7.

Скачати презентацію та конспект уроку архівом






Конспект уроку для 9 класу з використанням ІКТ 
"Електризація тіл. Два роди зарядів. Взаємодія зарядів. Провідники і непровідники електрики. Електроскоп. "
Тема уроку: Електризація тіл. Два роди зарядів. Взаємодія зарядів. Провідники і непровідники електрики. Електроскоп.
Мета: Ознайомити учнів з електричними явищами; показати на дослідах існування двох видів зарядів та їх взаємодію; встановити, що є провідниками і непровідниками електрики.
Обладнання: електрофорна машина; ебонітові та скляні палички; клаптики шерстяної тканини, шовку, паперу; дротина на ізолюючій ручці; посудина з водою; штатив. 
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід  уроку.
І. Вивчення нового матеріалу.
Починаємо урок із запитання: “Назвати фізичні явища.” (теплові, механічні, світлові, хімічні, електричні.) Звертаємо увагу учнів, що починаємо вивчення нового розділу фізики “Електрика.” Наводимо приклади різноманітних електричних явищ, приладів та пристроїв; демонструємо розряд електрофорної машини (міні блискавку); розповідаємо про значення електрики в сучасному житті, її переваги над іншими видами енергії. (слайди 1-4)
Розповідаємо про виникнення слова “електрика”, про електризацію тертям, що заряджені палички використовували в давнину для очищення одягу від пилу.
Демонструємо досліди:
·        Притягання дрібних клаптиків паперу до зарядженої ебонітової палички.
·        Притягання (поворот) дерев’яної лінійки.
·        Притягання струменя води.

Тіла, які притягують до себе інші тіла назвали електрично зарядженими, тобто такими, що мають електричний заряд.
Було встановлено, що існує два роди електричних зарядів; що однойменні заряди відштовхуються. Демонструємо за підручником досліди притягання двох ебонітових та скляної і ебонітової паличок.
Повідомляємо, що стародавні вчені вирішили назвати заряд на склі потертому об шовк позитивним, а заряд на янтарі потертому об хутро негативним (хоча можна було б назвати і навпаки).
Звертаємо увагу учнів, що електризуються тіла не тільки при терті, але і при будь-якому контакті тіл, причому електризуються обидва тіла.
Встановлюємо, що електричний заряд є невід’ємною властивістю частинок, що входять до складу атома (про що учні будуть вчити пізніше).
Далі ставимо запитання: ”Чому одні тіла мають заряд “+”  інші “-”, а треті не мають ніякого заряду?” Учні мають прийти до висновку про співвідношення кількості частинок із знаками “+”та “-”.
Повідомляємо, що для виявлення чи заряджене тіло чи ні існує прилад електроскоп. Демонструємо його, розповідаємо про електроскоп та електрометр.
Тримаючи в руках скляну паличку, запитуємо “Що станеться якщо доторкнутись до зарядженого електроскопа нею?” Демонструємо провідність залізної дротини, непровідність скляної. Наводимо приклади провідників та ізоляторів.
ІІ. Закріплення.
·        Звідки взялося слово “електрика?”
·        Як взаємодіють заряджені тіла? Тут доцільно продемонструвати електричний султан. Показати взаємодію султанів. Всі досліди учні повинні пояснити.
·        Як називається прилад для виявлення заряду?
·        Назвати провідники та ізолятори.
ІІІ. Завдання додому:   §21, 22, 23

Скачати презентацію та конспект уроку архівом



Конспект уроку для 9 класу з використанням ІКТ 
"Робота і потужність електричного струму"
Мета: Дати поняття про потужність і роботу електричного струму. Розвивати вміння встановлювати взаємозв’язок між явищами і процесами. Продовжити формування поняття про енергетичну характеристику електричного струму (здатність виконувати роботу).
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Заходжу в клас, вітаюсь з учнями та перевіряю їх готовність до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
І так, учні, на попередньому уроці ви вивчали послідовне і паралельне з’єднання провідників. Тому ми зараз з вами перевіримо, як ви знаєте (вивчили) попередній матеріал. Прошу вас відповісти мені на такі запитання:
1.При послідовному з’єднані сила струму на будь-яких частинах кола.
2.Чому дорівнює загальний опір кола при послідовному з’єднанні.
3.Чому дорівнює повна напруга кола при послідовному з’єднанні.
4.Чому дорівнює сила струму в не розгалуженій частині кола в паралельному з’єднанні.
5.За якою формулою ви будете шукати опір в паралельному з’єднанні.
ІІІ. Пояснення нового матеріалу.
Робота електричного струму це процес перетворення енергії одного виду (енергії електричного поля) в енергію другого виду (внутрішню енергію тіл в механічну і другі види енергії).
При проходженні електричного струму через будь-який провідник електрична енергія перетворюється в теплову (провідник нагрівається), механічну (електродвигун приводить у рух машини і механізми), хімічну (заряджається акумулятор), а перетворення енергії з одного виду в інший характеризується виконанням роботи.
Механізм електричного струму в металевих провідниках ви вже знаєте, але давайте повторимо. Вільні хаотично рухомі електрони в металах при замиканні кола під дією електричного поля, створеного джерелом струму, приходять в упорядкований рух.
Рух електронів під дією електричного поля, звідси слідує, роботу виконує електричне поле. В результаті чого “витрачається” електрична енергія джерела струму.
При замиканні кола виконується робота і “витрачається” електрична енергія, а в хімічному джерелі струму виконуються хімічні реакції, в результаті якого хімічна енергія перетворюється в електричну.
Тобто, по закону збереження і перетворення енергії виконується перетворення одного виду енергії в іншу.
Електрони при своєму рухові взаємодіють з атомами провідника і в результаті чого швидкість теплового руху атомів збільшується, внутрішня енергія провідника збільшується, провідник нагрівається. В цьому випадку ми бачимо перетворення електричної енергії в внутрішню.
Також ми можемо побачити перетворення електричної енергії в механічну.
Візьмемо невеликий електродвигун і на вісь його прив’яжемо вантаж. При під’єднанні електродвигуна до джерела струму(батарейка) ми бачимо що нитка накручуються на вісь і вантаж починається підніматись. На цьому прикладі ми побачили перетворення електричної енергії в механічну.
На основі цього ми можемо зробити висновки:
- електричне поле виконує роботу, викликаючи переміщення зарядів в провіднику.
- якщо провідник в спокої, то при проходженні в ньому струму виконується перетворення електричної енергії в внутрішню.
- якщо провідник рухається, то виконується перетворення електричної енергії в механічну і внутрішню енергію (провідник нагрівається).
    Прилад: електричний лічильник, ватметр.
Задача №1.
Визначте витрату енергії за 20 с автомобільною електричною лампою, розрахованою на напругу 12 В, якщо сила струму 3,5 А?
Потужність - характеризує швидкість виконання роботи.
Одиниці вимірювання потужності [P]=Дж/с=Вт
Прилад: ватметр.
1Вт*год=3600Дж=3600Вт*с
1кВт*год=3600000Дж=1000Вт*год
Задача № 2
Опір нагрівального елемента електричного чайника 24 Ом. Знайдіть потужність струму, що живить чайник, при напрузі 120В.
IV. Узагальнення. Опорний конспект.
V. Домашнє завдання: §18, впр. 9 (3)

Скачати презентацію та конспект уроку архівом
























Немає коментарів:

Дописати коментар